יום רביעי, 18 ביולי 2012

חוויה לימודית בהמשכים - שלב א'

בניית יחידת לימוד מתוקשבת 
במסגרת הלימודים בקורס טכנולוגיית תקשוב ותקשורת למידה בהנחיית דר' גילה קורץ ונעמי פורת.
בנינו קבוצת הלמידה ז'נה, ליביה, רונית ואנוכי, יחידת לימוד בנושא - מבנה העין, תהליך הראיה ועיוורון.
ביחידה משולבים ארבעה תחומי דעת (מדעים, אנגלית, טכנולוגיה ושפה) ועוסקים בנושאי התוכן הרלוונטיים
להם תוך השקה והשתלבות מערכתית ורב תחומית ביניהם.
בעולם הדיגיטלי המאוד חזותי חוש הראייה הפך להיות משמעותי יותר לתפקודנו היום יומי.
נושא היחידה התגבש באופן הדרגתי בתהליכי חשיבה משותפים של חברותי המורות ושלי
במטרה לשלב ביחידה אחת את עולמות התוכן המקצועיים השונים של כולנו. אתגר משמעותי וחשוב לכולנו.
היחידה הינה מתוקשבת א-סינכרונית, כלומר הלמידה מתבצעת באופן אישי מהמחשב
של כל לומד ובזמן המתאים לו, אך תוך עמידה במסגרת זמן מוגדרת קבוצתית (שבועיים),
קיימת גם אפשרות ללמידת עמיתים ולתמיכה וירטואלית מהמנחה ומשאר הלומדים.
כמו כן בסיום הלימוד ביחידה יתבקשו התלמידים להעריך את תוצרי עמיתיהם לקבוצה ותתבצע
רפלקציה על תהליך הלמידה המתוקשב ביחידה זו.
היחידה מציגה מודל למידה אינטר-דיסציפלינרי (בינתחומי) כיחידה אחת מיני רבות שניתן לפתח.
בחרנו לפתח יחידה לימודית אינטר-דיסציפלינרית מתוך שאיפה הוליסטית התואמת את העולם הגלובלי,
בו מטושטשים הגבולות מצד אחד ומתרכזים בנושא מסוים מזוויות שונות.
היחידה מתמקדת בנושא הראייה, מגבלותיה והפתרונות שהומצאו מתקופתו של לואי ברייל ועד ימינו אלה. פתרונות הבאים לעזור לתמוך ולהתגבר על מגבלת ראייה, בתחומי החיים השונים, הן מהבחינה הפיזית והן התקשורתית ברמה האישית והסביבתית.
מצורף קישור ל - יחידת הלימוד אינטר-דסיפלינרית בנושא ראיה ועיוורן - המופיע באתר המכללה
אוכלוסיית היעד - הלימודים מיועדים לתלמידי חטיבת הביניים (ח'- ט').
זמן משוער לביצוע היחידה - ארבע שעות.
מטרת על:
התלמיד ילמד בגישה רב תחומית ( אינטגרציה בין הדיסציפלינות) ולימוד הוליסטי חווייתי תוך פיתוח
חשיבה מסדר גבוה של התמודדות עם בעיות ופתרון בעיות, כל זאת כחלק מראייה רחבה וביקורתית,
תוך פיתוח אוטונומיה לימודית.
פיתוח היחידה דרש מאיתנו להשתמש ולהפעיל כלים מתוקשבים חינמיים הנמצאים ברשת מסוג WEB 2.0, וסיפקו לנו פלטפורמה טכנולוגית ליצירת תכנים שהותאמו לתכנים והצרכים של יחידת הלימוד.
השימוש בכלים השונים במהלך העבודה על יחידת לימוד זו היווה חלק משמעותי בהבנת והכרת הכלים השונים ויישומם בלמידה המתוקשבת.
מבחינתי כרכזת הדרכה יחידה זו והכלים בהם השתמשנו יכולה להוות מודל לבניית יחידות לימוד בתחומים מקצועיים שונים לאחות הקהילה ללמידה מרחוק ובקצב אישי.
פרויקט זה התקבל להצגה בכנס בין לאומי למצויינות בחינוך שהתקיים בירושלים בשבוע שעבר ועל כך
בפוסט הבא .

2 תגובות:

  1. ליאת שלום!
    שמי אניטה סטודנטית לתואר שני במנהל חינוך ונכנסתי לבלוג שלך במסגרת מטלה בקורס תקשוב ולמידה של גילה קורץ.נתבקשנו לבקר בבלוגים שונים ולהחליט להגיב, לכתוב משוב או חוות דעת על אחד מהם. בחרתי להגיב לך משום שאני מלמדת בבי"ס מוביל תקשוב לאומי ומאוד מעניין אותי ללמוד כיצד לפתח יחידת לימוד מתוקשבת בעצמי. מאוד אהבתי שיחידת הלימוד שלכם הינה רב תחומית התבוננתי ביחידה מנקודת מבט הבוחנת ומנסה להבין וללמוד את הכלים והתכנות שהשתמשם בהם. אכן יחידה זו יכולה להוות מודל לבניית יחידות לימוד בתחומים שונים. אין ספק שזה דורש זמן ומאמץ לפתח יחידה זו אך זה שווה. התלמידים שלי מתורגלים בשימוש בסביבות למידה מתוקשבות אך,נראה לי שזו תהיה חוויה לי
    ולילדים להשתמש בתוצר שאני אבנה.
    שיהיה לכם בהצלחה!!!
    תודה,
    אניטה

    השבמחק
  2. שלום אניטה,
    תודה על תגובתך בבלוג שלי.
    אני לא מורה, אבל אני ממש מאמינה שבימינו אלה נכונה הלמידה האינטרדסיפלינרית. הנותנת ללמידה הסתכלות כוללת מהיבטים שונים.

    מקווה שדרך לימוד זו תאומץ יותר ע"י בתי ספר לטובת הלומדים.

    בברכה

    השבמחק